Skláři při práci jsou na zámku
Obraz akademického malíře Františka A. Jelínka byl před zahájením rekonstrukce světelského kina přestěhován na zámek.
František Antonín Jelínek byl český akademický malíř - figuralista. Narodil se v roce 1890 v Praze, maloval od malička a přihlásil se na c. k. Malířskou akademii, kde studoval postupně u profesorů Bohumíra Roubalíka, Vlaho Bukovace a Hanuše Schwaigera. Absolvoval v roce 1911. Během tzv. první republiky (1920-1938) maloval převážně portréty tehdejších významných osobností, nevyjímaje továrníky nebo politiky včetně např. T.G.M., avšak německá okupace a pozdější únor 1948, mu následně malbu portrétů znemožnil.
Po 1. světové válce se oženil s Růženou Kalouskovou a osud jej zavedl na Lipnici nad Sázavou. V roce 1922 v Kochánově postavil letní domek a později velkou vilu s ateliérem. V té době pracoval převážně v pražské Karlově ulici, kde měl ateliér. V Kochánově vybudoval krásnou zahradu a maloval květiny, zátiší a krajinné motivy z okolí. Vytvořil i krásné akty a lovecká zátiší.
Po druhé světové válce se postupně natrvalo usadil v Kochánově a zaměřil se hlavně na malbu krajin, květin a starých zákoutí města Světlá nad Sázavou. V roce 1960 byl jmenován čestným občanem města. V 60. letech vedl ve Světlé školu pro amatérské malíře. V 60. a 70. letech vystavoval pouze ve Světlé nad Sázavou a okolních městech. Zemřel v Kochánově v roce 1977.
Oba obrazy i infotabule jsou součástí expozice První republika.
Zajímavé informace k obrazu Skláři při práci doplňuje pan Martin Vlček, vnuk Františka A. Jelínka.
Obraz Skláři při práci vznikal v 50. letech minulého století. Ak. malíř Fr. A. Jelínek namaloval tento rozměrný obraz patrně jako hold všem sklářům. Zda obraz namaloval z popudu někdejších představitelů města, netuším.
Obraz vznikal převážně v mistrově ateliéru, ale často zajížděl do Josefodolské huti, kde si pořídil velké množství kreseb, podle nichž dotvářel vlastní obraz. Zda byl tento obraz na místě samém a mistr maloval určité partie v přímo v huti, nevím. Město Světlá nad Sázavou projevilo zájem o zapůjčení obrazu, ale obraz neměl rám. Mistr to však vyřešil. Ve svém ateliéru měl autoportrét v životní velikosti ve velkém zlaceném rámu, který odpovídal velikostí obrazu Skláři při práci. Zda jde o náhodu, nebo záměr, se neví. Portrét z rámu vyndal a rám použil na obraz Skláři při práci. Pokud se nepletu, říká pan Vlček, tak onen autoportrét je také na světelském zámku; změřte si oba obrazy, mají stejný rozměr.
Obraz Skláři při práci darovala naše rodina městu Světlá n. S. a mistrův autoportrét v životní velikosti byl po jeho smrti ještě s několika dalšími obrazy odkázán v závěti také městu Světlá n. S. Co se týče osob namalovaných na obraze, mohlo by jít o skláře Peliňku, Mikuše a Mikeše, ale tvář neumím přiřadit. A bohužel už není nikoho, kdo by vnesl k namalovaným sklářům konkrétní jména.
Za zámek doplňujeme informaci: Ano, oba obrazy jsou opravdu na zámku a jsou součástí expozice První republika. Panu Vlčkovi děkujeme.